افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی
سرخط خبرها

امیرعبداللهیان: موافقت‌نامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا به‌زودی نهایی خواهد شد| آمادگی ایران برای کمک به جامعه جهانی در خروج از بحران انرژی

  • کد خبر: ۱۱۸۹۳۲
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
امیرعبداللهیان: موافقت‌نامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا به‌زودی نهایی خواهد شد| آمادگی ایران برای کمک به جامعه جهانی در خروج از بحران انرژی
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در حوزه همگرایی اقتصادی و تبادل تجاری در حال ایجاد بنیان‌های تجارت آزاد هستیم و بزودی موافقتنامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا را  نهایی خواهیم کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین امیرعبداللهیان صبح امروز در بیستمین نشست شورای وزیران سازمان "D۸" در بنگلادش گفت: خرسندم در بیستمین نشست شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی ۸) در کشور دوست و برادر بنگلادش شرکت می‌نمایم. از میزبانی عالی این نشست تشکر می‌کنم. همچنین از سرکار خانم شیخ حسینه نخست وزیر محترم جمهوری خلق بنگلادش بابت سخنرانی افتتاحیه و نظرات سازنده ایشان قدردانی می‌کنم. از دبیرکل محترم و همکارانشان در دبیرخانه سازمان دی ۸ به جهت آماده سازی این اجلاس سپاسگزارم.  همچنین اجازه می‌خواهم بیست و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان دی ۸ را تبریک عرض کنم. امیدوارم سازمان دی ۸ با قوت و سرعت به پیشرفت خود ادامه دهد.

وی اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی و تعمیق مناسبات با کشور‌های همسایه و کشور‌های مسلمان از جمله اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. همچنین، تقویت سازوکار‌های چندجانبه همچون سازمان دی ۸ برای دولت من از اهمیت بالایی برخوردار است. ما همواره از تلاش‌های جمعی کشور‌های در حال توسعه برای تحقق یک نظام اقتصادی بین‌المللی کارآمد و در کنار آن، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، رفاه و سعادت مردم، حفظ ارزش‌ها و فرهنگ‌های ملی و کسب جایگاه مناسب در مناسبات بین‌المللی حمایت نموده‌ایم.

او افزود: به همین دلیل است که جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال گروه بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای اقتصادی ازجمله سازمان دی ۸ است. در حوزه همگرایی اقتصادی و تبادل تجاری نیز در حال ایجاد بنیان‌های تجارت آزاد هستیم و بزودی موافقتنامه منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورآسیا را  نهایی خواهیم کرد.

امیرعبداللهیان درباره ظرفیت‌های این سازمان گفت: سازمان دی ۸ علی‌رغم گسستگی جغرافیایی، از ظرفیت‌ها و نعمت‌های فراوان طبیعی و انسانی، ذخایر انرژی، اقتصاد‌های مکمل و بخش خصوصی علاقمند برخوردار است. بحران کرونا محاسبات و طراحی‌های اقتصادی و توسعه‌ای کشور‌ها را برهم زد و جامعه جهانی را با یک نوع عدم قطعیت مواجه ساخت. بر این باوریم که کشور‌های عضو دی ۸ باید علاوه بر سیاست‌ها و جهت گیری‌های ملی خود، گزینه‌های همکاری جمعی در دوران پساکرونا را مدنظر داشته باشند. علاوه بر کرونا، کشور‌های عضو با  بحران ناامنی غذایی و امنیت انرژی مواجه هستند.

وی در خصوص بحران ناامنی غذایی و بحران انرژی گفت: در این برهه حساس، جمهوری اسلامی ایران کماکان آماده است همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در خدمت رشد اقتصادی و توسعه و رفاه و پیشرفت ارزش‌های مشترک قرار دهد. یادآور می‌شوم با وجود اقدامات غیرقانونی یکجانبه ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اراده و توان داخلی خود به موفقیت‌های چشمگیر و دست آورد‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف دست یافته است. ما آمادگی خود را برای کمک به جامعه جهانی برای خروج از بحران جاری انرژی و مقابله با تهدیدات مربوط به ناامنی غذائی اعلام نموده‌ایم. موقعیت ممتاز مواصلاتی و ترانزیتی ما در خدمت بازار‌های مصرف می‌باشد. همچنین به عنوان دارنده منابع عظیم انرژی، آماده‌ایم به تلاش‌ها برای تضمین امنیت عرضه انرژی کمک نماییم.

وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به ابتکارات دولت سیزدهم توضیح داد: جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ابتکار " گاز در خدمت بازسازی اقتصاد جهانی در دوره پساکرونا" را به نشست سران کشور‌های صادر کننده گاز ارائه نمودند. آماده‌ایم گفتگو بین تولیدکنندگان با مصرف کنندگان را در چارچوب ابتکار فوق آغاز نماییم. سازمان دی ۸ در طول ۲۵ سال عمر خود به تدریج به یک بستر ارزشمند برای تقویت همکاری‌های اقتصادی موثر در بین کشور‌های عضو تبدیل شده است. اما با وجود پتانسیل‌های تجاری بالا، تجارت درون سازمانی دی ۸ کماکان زیر ۱۰ درصد است؛ بنابراین لازم است سازوکار‌هایی برای تسهیل و توسعه تجارت میان اعضا ایجاد شود.

وی افزود: معتقدیم بخش‌های خصوصی نیز باید در حوزه‌های تجارت، انرژی، سرمایه‌گذاری، صنعت، کشاورزی، تعاملات اجتماعی و گردشگری نقش ایفا نمایند. ما به عنوان دولت‌های کشور‌های عضو باید حمایت‌های لازم از بخش‌های خصوصی را به عمل آوریم.  علاوه بر آن، باید از ظرفیت پارلمان‌های کشور‌های عضو نیز در توسعه و پیشبرد همکاری‌ها بهره ببریم. پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه دی ۸ امکان برگزاری نشست‌های مشترک مجالس ۸ کشور و حتی ایجاد "بین المجالس دی ۸" را بررسی نماید. آماده ایم به این مهم کمک نماییم.   

امیرعبداللهیان در خصوص مسائل مربوط به آموزش و فناوری گفت: توجه به حوزه آموزش و فناوری از جمله  موضوعات کلیدی برای توفیق سازمان  دی ۸ است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تاسیس سازمان، علاقه خود به این دو حوزه را از طریق تاسیس "دانشگاه بین المللی دی ۸" در همدان و " شبکه انتقال و تبادل فناوری دی ۸" در پارک فناوری پردیس نشان داده است. دبیرکل محترم در سفر اخیر خود به ایران از هر دو نهاد بازدید به عمل آوردند.

وی ادامه داد: گسترش سازمان دی ۸ به سایر کشور‌ها و پذیرش اعضای جدید نیز می‌تواند به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سازمان مدنظر باشد. از اظهار علاقه و آمادگی کشور دوست و همسایه ما جمهوری آذربایجان جهت پیوستن به سازمان دی ۸ استقبال می‌کنیم. سازمان دی ۸ باید پذیرش اعضای جدید را تسریع نماید.

وزیر امور خارجه درباره نقش سازمان‌های منطقه‌ای اظهار داشت: امروز سازمان‌ها و ابتکارات منطقه‌ای نقش برجسته‌ای در هدایت سیاست و اقتصاد بین‌الملل ایفا می‌نمایند. رویکرد فعالانه و سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با سازمان‌ها و ابتکارات منطقه‌ای و بین‌المللی مختلف موجب شده است تا از کشور‌های من برای حضور در نشست‌ها و ابتکارات مختلف دعوت به عمل آید.

وی افزود: تهران در این نشست‌ها تلاش می‌نماید تا توجه کشور‌های مخلتف را به نقش برجسته همکاری‌های منطقه‌ای در صلح، ثبات و توسعه ملی کشور‌ها جلب نماید. همکاران محترم من اطلاعات کافی از پیچیدگی‌های تحولات در آسیای غربی و جنوبی دارند. جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌نماید در همکاری با همسایگان و دیگر کشور‌های منطقه از طریق همکاری‌های منطقه‌ای صلح، ثبات و توسعه ملی و منطقه‌ای را تحکیم بخشد.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: مطمئن هستم این نشست گامی دیگر در راستای دستیابی به اهداف بلند سازمان و بنیانگذاران آن و نیز ارتقاء جایگاه و منزلت سازمان دی ۸ در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->